Sony RX10 Mk.4 – Rozborka hlavního menu

Inspirací tohoto článku je web www.wimarys.com, kde autor do hloubky prošel nastavení tohoto skvělého foťáku. Aby mohl pomáhat i u nás, rozhodl jsem se jeho článek přeložit, upřesnit a doplnit o vlastní poznatky.


Pojďme se tedy ponořit do tajů nastavení.
Kurzívou jsem oddělil mé vlastní doporučení.
Některá nastavení, až je sám pořádně pochopím, rozeberu v oddělených článcích.
Pokud narazíte ve foťáku na zašedlou (nedostupnou) volbu, najeďte na ní a stiskněte Ok (středové tlačítko). Foťák vám sám řekne, proč je volba nedostupná (např. focení panoramat při nastavení kvality obrazu na RAW apod.).

Použité zkratky a pojmy

„w/“ … Angl. „with“, tedy spojka „s“.
„w/o“ … Angl. „without“, tedy „bez“.
„AF“ … Angl. „autofocus“, tedy „automatické ostření“.
„CW“ … Angl. „clockwise“, tedy „po směru hodinových ručiček“.
„CCW“ … Angl. „counter-clockwise“, tedy „proti směru hodinových ručiček“.
„Mbps“ … Angl. „megabits per second“, tedy „megabitů za vteřinu“ (neplést s megabyte).
„fps“ … Angl. „frame per second“, tedy „snímků za vteřinu“.
„Telefon“ / „Mobil“ … Jakékoliv zařízení tohoto druhu, tedy i tablet, Android nebo iOS.
„Namáčknutí“ / „Na půl cesty“ … Stisknutí spouště fotoaparátu do první polohy (než to cvakne).
„Tapnutí“ … Dotyk prstem na obrazovce.

Někdy odkazuji na nastavení mimo hlavní menu. Rozepisovat se o něm nebudu, takže jen ve stručnosti

Ostření

Single

Namáčknete spoušť, foťák zaostří a drží.

Kontinuální

Při napůl stisknuté spoušti foťák neustále přeostřuje.

Auto

Překvapivě dobře rozpozná scénu a sám zvolí mezi Single a Kontinuálním ostřením.

DMF

Stejný jako Single, ale s možností přeostřit si ručně (kliknutím na displej či otáčením prstence).

MF

Plně manuální ostření.
K posledním dvěma režimům si lze si zapnout pomocné funkce, např. Focus Zoom nebo Focus Peaking. Popis najdete dále v textu.

Červený foťák, strana 1 „Quality/Image size 1“

Quality + Image size

Pokud upravujete fotky ve svém PC, rozhodně doporučuji nastavení RAW. Tento formát nekomprimuje obrázek a ukládá do něj všechny informace ze snímače.
Do protivky mu však nejde kompatibilita, např. Windows 10 nedokáží s formátem ARW pracovat, musíte si pořídit nějaký sofistikovanější prohlížeč.
Osobně doporučuji Zoner Photo Studio X doplněné Adobe DNG pluginem pro správnou interpretaci RAW údajů.
Pokud však své fotky nijak drasticky neupravujete, či snad bojujete s místem na paměťové kartě, zvolte JPEG, který vám ještě navíc nabídne tři úrovně kvality:
L: 20 MPix 5472×3648
M: 10 MPix 3888×2592
S: 5 MPix 2736×1824
Na závěr tohoto bodu zmiňuji volbu RAW+JPEG, kdy dostanete na kartu oboje a tak máte RAW pro úpravy a JPEG pro přímé sdílení s přáteli přes wi-fi či bluetooth.

Aspect ratio

Rozměry obrázků výše se mohou malinko lišit podle nastaveného poměru stran. Zde je dobré zmínit, že snímač má poměr stran 3:2. V jiných případech dochází k ořezu a tak se nepoužije celá plocha snímače.

Panorama size + Panorama direction

Tohle nastavení je k dispozici pouze, fotíte-li do JPEGu. Zvolit si v něm můžete velikost (šířku záběru) a směr snímání obrázků, které posléze foťák sám spojí do jednoho záběru.
Při snímání pak uvidíte na displeji šipku, která vám ukáže směr, kterým se máte otáčet. Pozor na rychlý a i na velmi pomalý pohyb, foťák jinak panorama ukončí.
Pokud se jedná o panoramata, preferuji nafocení samostatných snímků, které si spojím až v počítači v programu Microsoft Image Composite Editor. Hlavně proto, že perfektně zvládá napasování fotek a navíc zvládá víceřádková panoramata.
Původně sloužil program na tvorbu sférických fotek (360° horizontálně i vertikálně), ale Microsoft služku Photosynth ukončil v roce 2017.
Program však běží dál a umožňuje export na váš disk.
A ještě doporučuji panoramata pořizovat s foťákem na výšku. Šířku záběru si uděláte sami, ale výšku ne a tak by byla škoda, vytvářet ultra-úzkou nudli při focení v poloze na šířku.

Long exposure NR

Zde si nastavíte míru redukce šumu při dlouhých expozicích.
Radši mám tohle nastavení na Off, protože redukci šumu si provedu sám v počítači.

Červený foťák, strana 2 „Quality/Image size 2“

High ISO NR

Zde si můžete navolit úroveň redukce šumu při vysokých hodnotách citlivosti snímače (ISO). Funguje pouze při focení do JPEGu.
Doporučuji Low nebo Off. V opačném případě riskujete bezšumovou olejomalbu.

Color space

Můžete si vybrat mezi Standardem a Adobe, které má rozšířený rozsah barev. Smysl to má pouze v případě, že fotíte do JPEGu. AdobeRGB je ideální při tisku fotografií a to i jen pro případ, že budete fotky házet na větší papír/plátno.
Vždy jsem se držel Standardu, na prozkoumání kvalit AdobeRGB se teprve chystám.

Červený foťák, strana 3 „Shoot mode/Drive 1“

Auto mode

Přepnutí mezi Intelligent Auto a Superior Auto (režim pro laiky a ještě větší laiky).
Tyhle režimy vůbec nepoužívám, takže řádky níže jsou jen obyčejným opisem/překladem.
Spousta nastavení je v tomto řežimu nedostupných. Funguje jak pro RAW tak pro JPEG.

Intelligent Auto

Režim automaticky rozpozná scénu, nastaví závěrku i clonu. Nastaví ISO, vyvážení bílé a případně vybere režim scény, pokud existuje vhodná. Též nastaví režim ostření.

Superior Auto

První režim rozšířený o pár funkcí a využívající komplexnější procesy. Navíc detekuje scény až do úrovně, kdy sám rozhodne použití HDR (vytvoření tří snímků a spojení v jeden).

Scene selection

Volby SCN přednastaví foťák pro různé typy – sport, noční scéna atd.
Další z funkcí, kterou jsem nikdy nepoužil.

Drive mode

Způsob chování spouště fotoaparátu.

Single shooting

Na jeden stisk pořídíte jednu fotku. Standard.

Cont. shooting

Dokud držíte spoušť, pořizuje fotky. Zvolit lze navíc rychlost snímání Low (3 fps) / Medium (10 fps) / High (15 fps).
Super u tohoto modelu je, že stíhá přeostřovat i při High nastavení, což mnohé foťáky neumí. Doporučuji kombinovat s kontinuálním ostřením. Pozor na deformaci při použití elektronické závěrky.
Např. focení společné fotky na Low nebo Medium je super, protože ve výsledku zcela eliminujete možnost zavřených očí.

Self-timer

Běžná časová spoušť s jednou fotkou na konci.

Self-timer (Cont)

Běžná časová spoušť, která navíc na konci udělá několik fotek.
Nevím, proč to není v jednom nastavení, ale co už.

Cont. bracket

Něco jako Cont. shooting, ale každý snímek má jinou úroveň světlosti.
Tuhle funkci používám pro vytváření HDR v počítači.

Single bracket

Něco jako Cont. bracket, ale musíte pokaždé stisknout spoušť.

WB bracket

Vyfotí tři snímky, každý s jiným vyvážením bílé.

DRO bracket

Vyfotí tři snímky, každý s jiným nastavením D-Range Optimizer.

Bracket settings

Nastavení výše uvedených bracket režimů.

Recall + Memory (Camera settings 1 / Camera settings 2)

Podobná funkce jako Reg Cust Shoot Set.
Další věc, kterou jsem ještě zcela neprobádal.

Červený foťák, strana 4 „Shoot mode/Drive 2“

Reg Cust Shoot Set

Můžete si uložit a vyvolat nastavení. Lze ukládat i na vaši kartu a přenést nastavení do jiného foťáku.
Další věc, kterou jsem ještě zcela neprobádal.

Červený foťák, strana 5 „AF1“

Focus area

Jedna z hlavních novinek modelu – hybridní ostřící systém, který kombinuje 315 bodů fázové detekce s běžným kontrastním ostřením.

Wide

Celoplošné ostření, vhodné pro scény, kdy se sami nemůžete rozhodnout, co je pro vás důležité.
Pokud máte zapnutý TouchPad (viz dále), můžete si prstem zvolit vlastní ostřící bod. Středovým tlačítkem Ok se pak vrátíte do celoplošného ostření (na displeji se zobrazí nabídka „(kolečko) Focus cancel“).

Zone

Podobné jako wide, ale můžete si vybrat zónu, na které vám záleží.

Center

Zaostří vždy na objekty uprostřed.
Tenhle režim používám nejradši ve spojení s TouchPadem (viz dále). Posouváním palcem po displeji, když fotím skrze hledáček, si ostřící bod posunu, kam se mi zachce.

Flexible spot

Podobně jako center, ale s možností posunout ostřící bod kliknutím na displej či kurzorovými šipkami.
I tady lze využít funkce TouchPad.

Expand flexible spot

Pokud foťák nemůže zaostřit na objekt, sám rozšíří pole ostření, dokud se mu to nepodaří.

Lock-on AF

Dokud držíte spoušť napůl, foťák sleduje zaostřený objekt. Nastavení je dostupné jen při Kontinuálním ostření.

Swt. V/H AF area

Pootočení AF bodů při otočení foťáku z vodorovné (landscape) do svislé (portrait) polohy.

AF illuminator

Červený přísvit při ostření vhodný (nutný) zvlášť při tmavých scénách. Před vyfocením se vypne. Nevhodný je prý pouze při použití podvodního pouzdra.

Center Lock-on AF

Velice mocný ostřící pomocník. Ve středu vám vykreslí obdélník, který napasujete na objekt a foťák jej bude sledovat, i když objekt na chvíli zmizí z hledáčku.

AF w/ shutter

Nastavuje, zda má foťák zaostřit při namáčknutí spouště.

Pre-AF

Foťák automaticky ostří, ještě před namáčknutím spouště.

Červený foťák, strana 6 „AF2“

AF area regist.

V této volbě si můžete přednastavit AF body, mezi kterými lze snadno přepínat místo toho, abyste vždy pomocí šipek nebo prstem posouvali AF rámeček.

Del. reg. AF area

Smazání přednastavených AF area bodů (viz výše).

Disp. cont. AF area

Zobrazení/skrytí zaostřené oblasti (vyznačení ostřících bodů – rámečků).

Červený foťák, strana 7 „Exposure 1“

Exposure comp

Pokud zjistíte, že váš snímek by byl při pořízení pře- nebo pod- exponovaný můžete to upravit.
Ale kolečko přímo na foťáku je lepší.

Reset EV Comp

Nastaví, zda se má kompenzace expozice vynulovat při vypnutí foťáku.

ISO

Citlivost snímače. Čím tmavší scénu fotíte, tím vyšší by měla být citlivost, aby nedošlo k rozmazání snímku vlivem dlouhé expozice. Bohužel ruku v ruce jde se zvyšováním ISO i tzv. šum, tedy nedokonalost snímače. Prakticky platí, že čím menší ISO, tím lepší fotka.
V režimu auto lze navíc nastavit rozsah, ve kterém má automatika pracovat.
Osobně mám nastaveno AutoISO: 100 – 3200 s tím, že pokud je potřeba, ručně přepnu vyšší. Ale už jsem se dostal i do situací, kde mě 12800 zachránilo. Fotka sice šuměla, ale lepší jak žádná.
PS: Zašumělou fotku hoďte do černobíla. Šum se pak vytratí, resp. bude to vypadat autenticky, jako ze starého kinofilmu 😉

ISO Auto min SS.

Tohle je velice zajímavá funkce. Nastavíte-li ISO: Auto a režim P (programová automatika) nebo A (priorita clony), můžete si nastavit expoziční čas, při kterém se začne měnit hodnota ISO.

Faster + Fast

Citlivost snímače (ISO) se bude spíš měnit, abyste měli zajištěnu ostrost snímku za cenu vyššího šumu. Vyplatí se u akčních fotogarfií.

STD (Standard)

Změna citlivosti se řídí běžnými pravidly.

Slow + Slower

ISO se bude spíše neměnit, za cenu delších expozičních časů. To se hodí, pokud jen tak bloumáte se stativem a delší expoziční časy vám nevadí.

1/8000″ – 30″

ISO se bude měnit přesně podle nastavených expozičních časů.

Metering mode

Toto nastavení určuje, jak bude přístroj zacházet se světlem ve scéně. Režim multi dělá průměr z každé části scény a pak udělá vážený průměr mezi nimi. Naopak spot bere v potaz světlost oklo ostřícího bodu.

Spot metering point

Měření světla proběhne buď ze středu scény, nebo se bude střed měření expozice pohybovat zárověň s ostřícím bodem.
Zatím nejčastěji se mi vyplatilo: Metering = Spot (Large), Focus area = Flexible spot (Mid), Spot metering point = Focus point link.

Červený foťák, strana 8 „Exposure 2“

AEL w/ shutter

Blokování expozice při namáčknutí spouště.

Auto (výchozí)

Expozice se zafixuje při namáčknutí spouště, pokud jste v režimu ostření Single.

On

Expozice se zafixuje při namáčknutí spouště (vždy).

Off

Nastavení expozice nemá se zaostřením (namáčknutím spouště) nic společného. Pro zafixování AEL musíte použít jiné tlačítko.

Exposure Std. Adjust

Přenastavení nulové hodnoty expozice.

Červený foťák, strana 9 „Flash“

Pokud si chcete naplno užít fotografování s bleskem, doporučuji koupit si externí blesk kompatibilní se „Sony multi-interface“. Já si pořídil Metz MB 44 AF-2 digital, který má navíc diodu pro osvětlení scény při natáčení videa. A směrné číslo 44 mi doposud stačilo. A dát za blesk dvojnásobek se mi nechce.

Flash Mode

Různé režimy blesku.

Fill flash

Standardní nastavení blesku.

Slow sync

Prodlouží expozici, ale zableskne na jejím začátku. Postavy jsou pak pěkně nasvícené a okolí má přirozenější barvu díky delší expozici.

Rear sync

Prodlouží expozici, ale zableskne na jejím konci. Podobně jako Slow sync, ale pokud fotíte pohybující se objekty, nebudou mít nepříjemné „duchy“ jako u předchozí volby.

Wireless

Pomocí vestavěného blesku můžete ovládat další blesk/y.
Tuto funkci jsme měl na své staré 650D od Canonu, ale tady se mi to zatím rozchodit nepodařilo. Navíc pokud zkusíte tuto funkci zvolit, foťák zahlásí „Not with this flash“ (Ne s tímto bleskem). Pokud však připojím můj Metz, volba funguje. Musím to ještě prozkoumat.

Flash comp.

Zvláště při použití Slow nebo Rear sync. se vyplatí si pohrát se sílou záblesku.

Exp. comp. set

Kompenzace expozice při použití blesku. Ponechte ji na Ambient and flash. Pouze pokud plánujete HSS (High speed sync, neboli Záblesk pro krátké expoziční časy), tehdy je dobré kontrolovat expozici pro blesk a foťák zvlášť.

Red Eye reduction

Odstranění defektu červených očí pomocí krátkého záblesku těsně před pořízením fotky s bleskem.

Červený foťák, strana 10 „Color/WB/Img. Processing 1“

White balance

Vyvážení bílé pro správné podání barev v různých světelných podmínkách.

Priority set in AWB

Zvolí, který barevný tón má mít prioritu.

Standard

Stejné, jako u Auto White Balance.

Ambience

Prioritu má barevný tón zdroje světla. Díky tomu mají barvy teplejší nádech.

White

Prioritu má bílá barva ve snímku.

DRO/Auto HDR

Zkratka Dynamic Range Optimiser a popisuje funkci, která vyvažuje světla a stíny na scéně v reálném čase. Funkci lze použít i na pohybující se objekty nebo při Kontinuálním focení.

Auto HDR

Není dostupné při focení do RAWu. Funkce pořídí tři snímky těsně po sobě s rozdílnou expozicí (podexponovaná, standard, přeexponovaná) a složí je do jednoho HDR (High Dynamic Range = Vysoký dynamický rozsah) obrázku.
Funkce je lepší než DRO, protože má data ze tří snímků. Není však vhodná pro pohybující se objekty).

Creative style

Nejrůznější kreativní styly pro vaše fotky.
Další z možností, které bych na foťáku oželel, protože pokud si chci s fotkou pohrát, udělám to až v počítači. Přesně pro tyto případy doporučuji RAW formát.

Picture Effect

Vyzdobte si fotky některým z dalších efektů.
Tímto přehled zbytečností končí.

Picture Profile

Nastavení profilu obrazu pomocí křivek Gamma, Color Mode, Black level, Black gamma a Knee point.
Na tohle jsem radši nikdy nesahal.

Červený foťák, strana 11 „Color/WB/Img. Processing 2“

Soft Skin Effect

Pokud přístroj používáte primárně pro portrétní fotografii, tento efekt, který vyhladí pokožku a malinko ji prozáří, by se vám mohl hodit.
Ale jinak je to další funkce, kterou bych oželel.

Červený foťák, strana 12 „Focus Assist 1“

Focus Magnifier

Pokud ostříte ručně (MF) nebo polo-ručně (DMF), můžete si foťák nastavit, aby vám zvětšil tu část scény pro lepší přehled.

Focus Magnif. Time

Zde si nastavíte, na jak dlouho se má na obrazovce ukázat zvětšený detail.

Initial Focus Mag.

Zde si nastavíte, jak moc se má detail ostření zvětšit.
Ano, tyhle tři volby by mohly být v jedné, ale co už.

MF assist

Zapíná a vypíná další volby pro MF a DMF.

Peaking Level

Funkce obtáhne barvou zaostřené hrany.

Peaking Color

Zvolíte si barvu obtažení.
Zatím jsem nejspokojenější s červenou.

Červený foťák, strana 13 „Focus Assist 2“

Focus Ring Rotate

Pro ostřící kroužek na objektivu můžete nastavit režim ovládání CW či CCW.

Červený foťák, strana 14 „Face Detection/Shoot Assist“

Smile/Face Detection

Klasický nástroj vyhnaný, řekl bych, k dokonalosti. Nejen že klasicky rozpoznává obličeje a sám stiskne spoušť, když detekuje úsměv, ale dokonce si můžete ve foťáku zaregistrovat obličej, takže se na dovolené nemusíte bát, že vám foťák zaostří na někoho cizího.

Face Registration

Uložení obličeje pro předchozí funkci. Neumí převzít obličej z již existující fotky.

Auto Object Framing

Funkce dostupná pouze při focení do JPEGu. V zapnutém stavu software ořízne fotku podle toho, co se mu líbí nejvíce, aby docílil lepší kompozice.

Fialový foťák, strana 1 „Movie 1“

Movie/HFR: Exposure mode

Čtyři režimy pro natáčení videa / zrychleného videa.
Nejvěrnějšího filmového vzhledu docílíte nastavením času na 1/80, snímkovací frekvence 24 sn./s. a co nejmenšího clonového čísla. A v počítači pak doporučuji oříznout na Cinemascope formát, tedy poměr stran 235:100 (někdy značený zkráceně 1:2,35).

Program Auto

Clona i čas budou nastaveny automaticky.

Aperture priority

Priorita clony, čas bude nastaven automaticky.

Shutter priority

Priorita času, clona bude nastavena automaticky.

Manual Exposure

Plně manuální nastavení.

Movie: File format + Movie: Record settings

Zde si nastavíte kvalitu a rozměry nahrávaného videa. Fotoaparát je limitovaný 30 minutami souvislého záznamu. Je to EU nařízení, aby nebylo možné jej používat jako profi kameru. Nenadávejte, v USA mají jen 15 minut.
Pamatujte, že nahrávání videa je velmi náchylné na pomalé karty. Doporučuje se tedy karta Class10 U1 s alespoň 90 MB/s.

XAVC S 4K: 3840 × 2160 bodů (4K). Video se 100Mbps při 25fps poskytne nejkrásnější obraz, ale též je nejnáročnější na přehrávání a samozřejmě zabere nejvíce místa v paměti.
Co se týče střihu, já mám Intel Core i5 4440 3Ghz, 16 GB DDR3 RAM, nVidia 960 GTX a složitější střih a efektování takového videa je utrpením.

XAVC S HD: 1920 × 1080 bodů (FullHD). Běžné rozlišení dnešního videa. Dostupné ve snímkovacích frekvencích 24, 25, 50 a 100 fps a datových tocích od 20 do 100 Mbps.
FullHD@50fps@100Mbps je zlatá střední cesta.

AVCHD: 1920 × 1080 bodů (FullHD). Obdoba předešlého režimu. Použité kódování obrazu je kompatibilnější pro přehrávání mimo PC.
Tento režim ukládá tzv. interpolovaný obraz („i“ na konci), takže na nějakou pozdější editaci rovnou zapoměňte. I dnešní běžné televizory již bez problémů zvládají progresivní obraz a H.264 kodek, takže tuto volbu beru jako pozůstatek doby minulé.

HFR settings

Nastavení super-zpomaleného videa. K dispozici tu je snímkovací frekvence 250, 500 a 1000 fps pro záznam a 25 či 50 fps pro výstup.
Dole na displeji je hezky napsané, jakého zpomalení jste nastavením dosáhli.

HFR Priority settings

Na výběr máte mezi délkou (Shoot time priority) nebo kvalitou (Quality priority) záznamu.
I tak už je video na hranici koukatelnosti, mluvíme-li o 1000 fps, takže doporučuji Quality priority.

HFR REC Timig

Zde si nastavíte Start Trigger, kterým oddálíte začátek nahrávání od stisku Movie tlačítka (taková samospoušť, jako u focení) a End Trigger, kterým nastavíte pevnou délku záznamu.
Já zde mám nastaveno obojí na Off, ale chce te trochu cviku.

Quality Dual Rec

Nastavení kvality fotografií, které lze pořídit, během natáčení videa.

Fialový foťák, strana 2 „Movie 2“

Img. size (Dual Rec)

Vyberte si velikost snímků pro Dual Rec

Auto Dual Rec

Zapnuto, vypnuto, high. Tyto tři volby říkají, zda má foťák sám pořizovat fotky z nejzajímavějších záběrů při natáčení videa. High volba umožňuje nastavit si interval, ve kterém mají fotky vznikat.

Proxy Recording

Zároveň s natáčením videa foťák vytváří jeho menší kopii (1280 × 720 (HD) @ 9 Mbps), kterou díky malé velikosti můžete ihned nahrát na web či do mobilu. Tato videa nelze přehrávat ve foťáku.
Další kravina, bez které by mohl být foťák o kilo levnější 🙂

Movie: AF Drive Speed

Nastavení rychlosti přeostřování při natáčení videa.

Fast

Pro akční scény.

Normal

Standardní rychlost.

Slow

Pro pomalé jemné přechody mezi zaostřenými body.

Movie: AF Track Sens

Citlivost zaměřování objektů.

Responsive

Vysoká citlivost zaměřování pro rychle se pohybující obejkty.

Standard

Běžná citlivost.

Locked on

Foťák se bude spíše držet zaměřeného objektu.

Movie: Auto Slow Shut.

Při tmavých scénách se buď zvyšuje citlivost snímače (ISO) a na povrch leze šum nebo se prodlužuje čas expozice, ale snižuje se snímkovací frekvence a dochází k tzv. motion blur defektu.

Fialový foťák, strana 3 „Movie 3“

Audio Recording

Možnost zapnout a vypnout zvuk u videa.

Audio Rec Level

Pokud očekáváte hlučnou scénu (koncert apod.), nastavte úroveň níže. Pokud nahráváte potichou scénu (mši v kostele) nastavte úroveň výše.
Pokud to však myslíte s natáčením ozvučených scén vážně, rozhodně investujte do externího mikrofonu.

Audio Level Display

Na displeji ukáže úroveň zvuku.

Audio Out Timing

Umožňuje nastavení synchronizace audia a videa.
Osobně s tím zkušenost nemám, takže víc vám k tomu nepovím. Píšu si to na seznam k prozkoumání.

Wind Noise Reduction

Redukce šumu kvůli větru. Další z funkcí, se kterými opatrně.

Movie: SteadyShot

stabilizace obrazu při natáčení videa ve čtyřech úrovních.

Fialový foťák, strana 4 „Movie 4“

Movie: Marker Display

V režimu natáčení videa si můžete nechat zobrazit vodítka na displeji.
Jsou to však čáry tak tlusté, že je radši nepoužívám.

Movie: Marker Settings

Volby vodítek z předchozí položky.

Center

Zaměřovací kříž uprostřed.

Aspect

Nastaví rámeček dle zvoleného poměru stran.

Safety Zone

Orámuje displej 90% nebo 80% bezpečností zónou.

Guideframe

Běžná mřížka.

Video Light Mode

Nastavení pro přísvitové světlo HVL-LBPC či kompatibilní.

Movie w/ shutter

Spuštění natáčení si můžete z Movie tlačítka přepnout na spoušť fotoaparátu.

Fialový foťák, strana 5 „Shutter/SteadyShot“

Still: Shutter Type

Druh závěrky při pořizování fotografií.

Auto

Nechte na automatice to rozhodnutí.
Osobně to tak mám a zatím jsem se nespálil.

Mechanical Shut.

Mechanická závěrka je lepší, ale opotřebovává se (stovky tisíc snímků) a nestíhá časy pod 1/2000 s.

Electronic Shut.

Elektronická závěrka je náchylnější na chyby u pohybujících se obketů (nebo foťáku), ale zvládá až 1/32000 s. a je věčná.

Release w/o card

Dovolí vám použít foťák bez zasunuté paměťovky.

Still: SteadyShot

Stabilizace obrazu při focení.
Pozor, pokud fotografujete ze stativu, nejeden článek na internetu doporučuje stabilizaci vypnout.

Fialový foťák, strana 6 „Zoom“

Rng. of Zoom Assist

Zde si nastavte, jak moc odzoomovat, při použití této funkce.
Vynikající funkce, pokud se vám obejkt ztratí z hledáčku.

Zoom Settings

Nastavení přiblížení.

Optical zoom only

Použití pouze optického zoomu.
I když se mnohé funkce honosí pokročilou úrovní, je to pořád to nej.

Clear Image Zoom

Digitální zoom, ale pouze do úrovně, než bude degradace obrazu znatelná.

Digital Zoom

Výřez z obrazu a jeho zvětšení na původní rozměr fotky. Degradace obrazu při vysokých hodnotách se znatelná.

Zoom Speed

Nastavení rychlosti pro zoomovací páčku u spouště.

Zoom Ring Rotate

Podobně jako u ostřícího prstence, i u zoomovacího si můžete nastavit CW a CCW chod.

Zoom func. on Ring

Chování zoomovacího prstence.

Standard

Přibližuje tam i zpět podle otáčení.

Quick

Přibližuje a oddaluje přesně podle pozice prstence. Podobně, jako to má clonový kroužek – konkrétní ohnisko má na obvodu konkrétní pozici.
Jen škoda, že to tam není namalované.

Step

Přibližování a oddalování probíhá po přednastavených krocích.

Fialový foťák, strana 7 „Display/Auto Review 1“

DISP Button

Co všechno se má zobrazit při přepínání tlačítkem DISP. Oddělené volby pro monitor i pro hledáček.

Finder/Monitor

Přepínání mezi displejem a hledáčkem.

Zebra

Tato funkce zobrazí šikmé pruhy na místech, kde se téměř ztrácí detaily kvůli přesvícení či zaostření (neplést s detekcí přepalu). Nastavit lze varování u zón od 70% do 100%

Grid line

Zobrazí vodítka na displeji.

Exposure Set. Guide

Pomocník, který ukáže vztah mezi zvolenou clonou a expozičním časem pro scénu, kterou právě fotíte.

Fialový foťák, strana 8 „Display/Auto Review 2“

Auto Review

Ukáže pořízenou fotku na pár vteřin.

Fialový foťák, strana 9 „Custom Operation 1“

Custom Key (Shoot.) + Custom Key (PB)

Jak jste si mohli všimnout, v Sony byli docela skoupí na popisování tlačítek na přístroji, je to hlavně proto, že si můžete téměř ke každému tlačítku přiřadit vlastní funkci. A navíc, si můžete k jednomu tlačítku zvolit funkci při focení (Shoot.) a jinou při prohlížení (PB = Playback). Pozor, některé funkce nelze přiřadit jakémukoliv tlačítku.

Function Menu Set.

Zde si navolíte funkce, které budou dostupné po stisknutí tlačítka Fn.

Lens Ring Setup

Primárně ostříte předním kroužkem a zoomujete zadním kroužkem. V této položce v menu si to mlžete prohodit.

Movie Button

Tlačítko Movie slouží pro zahájení a ukončení natáčení videa i mimo video režim. Zde si tuto možnost můžete vypnout/zapnout.

Dial Lock

Pomocí tlačítka Fn můžete zamknout otočné voliče.

Lock

Při stisknutí a držení Fn tlačítka nelze otáčet předním a zadním voličem.

Unlock

Přední ani zadní volič nejsou uzamčené, ani v případě, že stisknete Fn tlačítko.

Fialový foťák, strana 10 „Custom Operation 2“

Audio signals

Různé zvuky vyluzované foťákem.

Write Date

K tomu se ještě vrátím.

Nastavení sítě, strana 1 „Network 1“

Snd to Smrtphn Func

V této položce si nastavíte bezdrátové připojení k mobilu/tabletu pomocí wi-fi. Jakmile spárování jednou proběhne, foťák už si bude nastavení a heslo pamatovat. Porojení probíhá pomocí aplikace Sony PlayMemories, která je dostupná na AppStoru i Google Play.
Téhle záložce se budu podrobně věnovat až časem, protože PlayMemories má na Androidu spoustu „bratříčků“, kteří toho umí třeba víc.

Send to Computer

Pomocí USB kabelu (stejný, jako např. od mobilu, juchů) můžete připojit foťák ke svému PC. V základu se přístroj připojí v režimu MTP (Media Transfer Protocol), kdy z něj lze stahovat složky s fotkami a videi a zároveň se nabíjí.

View on TV

Pokud máte wi-fi pozitivní televizi, můžete si propojit foťák i s ní.

Ctrl w/ Smartphone

Zobrazí se vám použité nastavení pro připojení k foťáku. Pomocí SSID nebo QR kódu.

Airplane Mode

Režim letadlo, jako v každém jiném telefonu.

Wi-fi Settings

Nastavení připojení wifi.

Nastavení sítě, strana 2 „Network 2“

Bluetooth Settings

Propojení s dalšími zařízeními nově díky Bluetooth.

Loc. Info. Link Set

Pomocí aplikace PlayMemories můžete z mobilu posílat GPS pozici a přístroj ji bude zapisovat do EXIFu fotek.

Edit Device Name

Pokud chcete, můžete svůj foťák nějak pojmenovat.

Reset Network Set.

Vrátí nastavení sítí do původních hodnot.

Přehrávání, strana 1 „Playback 1“

Delete

Smaže jeden nebo více souborů na vaší kartě.

View Mode

Vyberte si, jak bude foťák zobrazovat pořízené snímky a videa.

Image Index

V přehledu obrázků lze zobrazit 12 (větších) nebo 30 (menších) náhledů.

Disp Cont Shoot Grp

Snímky pořízené v režimu Cont. Shooting (dokud držíte spoušť, tak fotí) budou zobrazeny jako skupina s možností rozbalení.

Display Rotation

Zapne či vypne možnost otáčet snímky podle natočení foťáku.

Slide Show

Nastavte si interval mezi snímky a zda se mají opakovat ve smyčce.

Přehrávání, strana 2 „Playback 2“

Rotate

Možnost otočit již pořízený snímek.

Enlarge Init. Mag.

Zvolte si výchozí zvětšení, pokud při prohlížení stisknete tlačítko na zvětšení.

Enlarge Initial. Pos.

Nastavte si, zda se má, při stisku tlačítka pro přiblížení, zvětšit střed fotky, či střed zaostření.

Protect

Ochraňte snímky proti náhodnému smazání.

Motion Interval ADJ

Tuhle funkci jsem ani z popisu nepochopil. Ještě se k ní vrátím.

Hlavní nastavení, strana 1 „Setup 1“

Monitor Brightness

Nastavte se světlost monitoru.

Viewfinder Bright.

Nastavte si světlost hledáčku.

Finder Color Temp.

Teplota barev v hledáčku.

Gamma Disp. Assist

Natáčení videa v režimu S-Log Gamma vyžaduje post-process v počítači, abyste využili plný potenciál této funkce. Ve foťáku budou zobrazena s nízkým kontrastem, ale pomocí této funkce se můžete přiblížit výsledné kvalitě.

Volume Settings

Hlasitost přehrávaného záznamu.

Tile Menu

Přepíná mezi záložkovým a kachličkovým menu.

Hlavní nastavení, strana 2 „Setup 2“

Mode Dial Guide

Vypne či zapne podrobný popis při přepínání voliče režimů (P, A, S, M, SCN, HFR, atd.).

Delete confirm.

Zde si vyberte, zda chcete zobrazovat potvrzení před smazáním snímku.

Display Quality

Na úkor baterie můžete měnit kvalitu zobrazení na monitoru.

Pwr Save Start Time

Automatické vypnutí při nečinnosti.

NTSC/PAL Selector

Zvolte, zda budou nahrávaná videa ve formátu PAL (25/50/100/250/500/1000 fps) či NTSC (30/60/120/240/480/960 fps).
Klíčové na akcích je, aby všichni co natáčí, natáčeli stejně. 25 snímkový PAL nedáte dohromady se 30 snímkovým NTSC. A problém vzniká tehdy, když se potkáte s videem z mobilu, kde si uživatel tohle nemůže nastavit (a tudíž tam má automaticky NTSC).
Sice vás bude při každém zapnutí otravovat hláška „Running in NTSC mode“ (nebo tak nějak), ale vyplatí se být připravený. A videa z mobilu nebývají až tak strašná.

Touch Operation

Zapne nebo vypne dotykové ovládání monitoru.

Touch Panel Pad

Zapnuty všechny dotykové funkce.

Touch Panel only

Aktivuje pouze funkce „Zaostři na dotek“ v režimu focení skrz monitor.

Touch Pad only

Aktivuje pouze funkce „Doladění tažením prstu“ při focení skrz hledáček.

Off

Vypnuto dotykové ovládání.

Hlavní nastavení, strana 3 „Setup 3“

Touch Pad Settings

Nastavení dotykového monitoru v režimu Touch Pad.

Operation V Orien.

Zabrání nechtěnému ovládání touchpadu při focení na výšku (abyste si nerozeštelovali foťák nosem, např.).

Touch Pos. Mode

Buď posune ostřící rámeček přesně na místo, kam jste tapli prstem, nebo změří směr a dráhu pohybu prstem a o tolik posune rámeček.

Operation Area

Nastavte si pracovní prostor pro Touch Padové operace.

Demo Mode

Režim pro přístroje vystavené v obchodě.

TC/UB Settings

Časový kód (Timecode) a Uživatelský bit (UB) jsou další z informací, které mohou být přiřazeny k videu (nikoliv do obrazu videa). Pomáhá to při synchronizování více záznamů z různých zařízení.

HDMI Settings

Když foťák připojíte k HD TV pomocí HDMI kabelu, můžete si v tomto menu zvolit kvalitu připojení.

Movie: 4K Output Sel.

Výstupem je 4K video při připojení pomocí HDMI kabelu.

USB Connection

Druh připojení přístroje pomocí USB kabelu.

Auto

Nechte na foťáku, aby rozhodl, co je pro váš systém nejlepší.

Mass Storage

Foťák se připojí jako běžná USB flashka.

MTP

Neboli Media Transfer Protocol. Foťák se připojí jako foťák, Windows ho rozpozná jako foťák, nabídne vám přenos fotek a navíc vám jej začne nabíjet.

PC Remote

Umožní vám ovládat foťák skrze váš počítač.
Asi vyžaduje PC aplikaci, to msuím ještě prozkoumat.

Hlavní nastavení, strana 4 „Setup 4“

USB LUN Settings

Zlepšení kompatibility se staršími zařízeními. Single by mělo fungovat kdekoliv, ale pokud nemáte s připojením potíže, nechte na Multi.

USB Power Supply

Další fajnová funkce foťáku. Můžete jej dobíjet např. z powerbanky, jako např. mobil.
Avšak pozor, přístroj potřebuje výstup alespoň 1,5 A (je to napsáno na vaší nabíječce jako Output).

PC Remote Setings

Při ovládání přístroje skrze PC si můžete zvolit, zda se mají snímky ukládat pouze do PC nebo též do foťáku.

Language

Nastavte si jazyk dle vlastního gusta.
Já preferuji angličtinu. Spousta pojmů mi už zdomácněla a navíc český překlad stojí za starou belu.

Date/Time Setup

Nastavení času a data foťáku.

Area Settings

Umístění foťáku na světové mapě.

Hlavní nastavení, strana 5 „Setup 5“

Copyright Info

Umístí do EXIFu další informace.
Já tam mám jméno a webovku.

Format

Zformátuje vaši paměťovou kartu. Nutné při prvním použití karty v přístroji. Volitelné jednou za čas.

File Number

Číslování souborů souvislé nebo pokaždé nové.

Set File Name

Tří-písmenná předpona snímků.
Pokud vás je na akci více, budou se vám fotky lépe třídit.

New Folder

Vytvoří novou složku pro fotky/videa.

Hlavní nastavení, strana 6 „Setup 6“

Folder Name

Standardní složkování snímků nebo složka na každý den.

Recover Image DB

Při chybě paměťové karty se foťák pokusí snímky obnovit.

Display Media Info.

Zobrazí údaje o paměťové kartě, např. zbývající volné místo přepočítané na snímky a minuty videa.

Version

Zkontrolujte si verzi firmwaru vašeho přístroje.

Settings Reset

Návrat do továrního nastavení.

Moje menu, strana 1 „My Menu Setting“

Místo pro sestavení vlastního menu.

Add Item

Otevře seznam všech možných i nemožných funkcí, ze kterých si můžete vybrat.

Sort Item

Druh řazení položek ve vašem menu.

Delete Item

Smaže položku ve vašem menu.

Delete Page

Smaže celou stránku položek ve vašem menu.

Delete all

Smaže všechno ve vašem menu.

Napsat komentář